Hvor meget vil du tabe på svineeksport, før du har fået nok?
Transcript
Hvor meget vil du tabe, før du ikke finder dig i det længere?
[Henrik] Svinenoteringen er ikke under 10 kr. pr. kilo.
[Henrik] Det er det, en svineeksportør får.
[Henrik] Svineprisen er ikke steget de sidste 50 år.
[Henrik] Skål.
[Henrik] Glædelig jul.
[Henrik] Men en stærk lobby rykker flere og flere omkostninger ved svineeksport over på dig for at holde liv i branchen.
[Henrik] Folk ved stadig ikke, hvor stor en underskudsfra den er.
[Henrik] Nu udgør nettoeksporten fra svin kun 1% af den samlede eksport af varer og tjenester i Danmark.
[Henrik] Fordi på et eller andet tidspunkt, så er det jo serveret på et sølvfad, og så skal der svare på, hvorfor har vi svineeksport i Danmark.
[Henrik] En gang der producerede Danmark tøj i IKAS, der brændte, men vi måtte erkende, at vi ikke kunne konkurrere.
[Henrik] Med 10 milliarder i årlig tilskud, gør vi godt at holde plads i sølvstuerne, men det gjorde vi ikke, for det gav ikke mening.
[Henrik] BHV måtte lukke deres skift hver efter i Aalborg, Nakskov, Helsingør, Linnø og her på Amager.
[Henrik] Nu tegner vi skibene her i Danmark, at vi bygger dem i udlandet.
[Henrik] Men vi har valgt at holde fast i den industri, som er den mest skadelige og som giver det største underskud.
[Henrik] Ikke fordi det er det smarteste, men fordi den har den største lobby.
[Henrik] Og meget af det svinekød, vi selv spiser, det kommer slet ikke fra Danmark.
Alt bacon kommer fra Tyskland og Polen og Holland.
[Henrik] For eksempel Tulipi og Gammeldansk Brændt.
[Henrik] Det er i Deutschland.
[Henrik] Netto omkring 1% af eksporten, men mere i tilskud end alle andre erhverv til sammen.
[Henrik] Og dertil der kommer eksternaliteterne, som er endnu dyrere.
[Henrik] Vi har spurgt i månedsvis både politikere og landbrugere og fødevare, hvorfor den her svineeksport, den gavner danskerne.
[Henrik] Svaret, det findes tilsyneladende ikke.
[Henrik] Optager pladsen, som gøder, sprøjter og som fjerner vores natur, som er det største problem, vi har.
[Henrik] Det er en gemen pløndring af danskerne.
[Henrik] Nu er vi ved at være i gang nogle måneder, og vi har stadig ikke fået svaret på, hvorfor vi har svineeksport.
[Henrik] Og vi har spurgt de rigtige steder.
[Henrik] Det skal vi have det svar.
[Henrik] Og hvis der ikke er et svar på, hvorfor vi har svineeksport i Danmark, så kan jeg godt love dig for, at det er en dårlig idé at have det.
[Henrik] Vi har ikke nogen natur i Danmark.
[Henrik] Vi har ikke nogen ødemagt.
[Henrik] Vi har strikkevand gået ud over vores indre farvand.
[Henrik] Det hele bliver ødelagt, fordi man kan ikke lave 30 millioner svin på 4 millioner hektar, uden at det har nogle vanvittige konsekvenser.
[Henrik] Der skal være et eller andet, der opvejer de konsekvenser.
[Henrik] Sorry to say, det er der ikke.
[Henrik] Det er der ikke.