Løndumpning i svineeksporten 👏
Gaven der bliver ved med at give 😅
Hvor er alle de gode arbejdspladser, som vi giver milliarder til?
Transcript
[Henrik] Løndomning i svineeksporten, hvad er nu det?
[Henrik] Det er arbejdernes kampdag, og derfor vil jeg gå fagforeningernes ærne og tale om, at størstedelen af de ansatte i svineeksporten, det er ikke på den ene eller den anden måde af danskere.
[Henrik] Og her taler jeg altså ikke om indvandredebatten.
[Henrik] De er nemlig heller ikke indvandrere.
[Henrik] Det er importarbejdere, der gennem et smuthul for kulturudviklingsprogrammer er trukket herop for at arbejde til 70 kroner i timen, hvis de der overhovedet får den løn.
[Henrik] Men det kommer vi til.
[Henrik] Den udvikling, der har været i landbruget de sidste årtiere, den har reduceret arbejdspladserne markant, og de arbejdspladser, der er tilbage, de er simpelthen forringet til, at danskerne vil have dem.
[Henrik] Eller det vil sige, der er mange andre bedre arbejdspladser derude, som giver markant højere løn.
[Henrik] Flaskemedarbejdere, rengøringen, servicemedarbejdere, ja faktisk alle jobs, du kan få i Danmark, og der er arbejdsmiljøet også langt bedre.
[Henrik] Der er et væld af ufaglade jobs, hvor man ikke skal gå rundt i usund indeklima, og som er det, de medarbejdere her, de gør mest, aflives syge dyr eller tvinge dyr ind i farbøjler osv.
[Henrik] Mishandle griserne ville mange nok kalde det.
[Henrik] Så det var først til mig, der vil jeg gerne slå et slag for, at vi vender udviklingen i landbruget.
[Henrik] Og det er så det igen bliver et videnserhverv, hvor der forædles mere og bruges mere energi på god jorddrift med velovervejet sædskifte osv.
[Henrik] Frem for altid bare at køre med giftsprøjten og lave foder til svin.
[Henrik] Samme historie gør sig i hvid udstrækning gældende på slagterierne, hvor der er færre arbejdspladser, og dem, der er tilbage i de stene grad, også besættes af arbejdere fra fattige lande.
[Henrik] Det er en regulær løndumping, og som med så meget andet i den industri, så er det heller ikke ifølge reglerne.
[Henrik] Fordi de her kulturudvekslingsordninger har aldrig været tiltænkt at skulle bruges til at løndumpe i en hel industri.
[Henrik] Jeg har tilbage i efteråret lavet en del videoer om slavelignende sager, fordi Fagforbundet 3F og Center mod Menneskehandel, de har desværre kunne bringe en masse historier om, at mange af de her arbejdere, de behandles meget skidt, de får ikke den løn, som de er blevet lovet, og nogen ender i økonomisk slaveri hos rekrutteringsbyråer osv.
[Henrik] Det er hård kost, og ikke kun grisene er ofre for priskrigen på grisegød her i Danmark.
[Henrik] Det er jo blot endnu et søm i kisen for den forpestede svineeksport, der vist nok efterhånden har svært ved at argumentere for, at vi skal vælte skattekroner ned i erhvervet og betale alle oprydningsregningerne, fordi vi da så får nogle gode arbejdspladser ud af det.
[Henrik] For det forholder sig desværre ikke sådan.
[Henrik] Men det kan det komme til.
[Henrik] Landbruget kan være skønt, hvis man har et fødevareministerie og et folketing, der ikke bare servicerer de store svinebaroner.
[Henrik] Tak fordi du ser med, og god 1. maj ude i det dejlige forårsvejr.