Efter dokumentaren: Hvorfor er der SLET ikke styr på noget?
Transcript
[Henrik] Du så måske dokumentaren på TV2 i går, og så spørger du dig selv, hvordan kan det hele sejle?
[Henrik] Hvorfor er der slet ikke styr på noget?
[Henrik] Og det har jeg et svar på, så lyt med her.
[Henrik] Siden 1980’erne har man fået 10 kroner for et kilo svinekød på slagteriet, altså når et svin blev indleveret.
[Henrik] Der har været lidt op- og nedsving, men prisen er i dag præcis det samme.
[Henrik] I mellemtiden har inflationen lagt over 200% på prisen af alt andet.
[Henrik] Du kan huske, hvad ting de kostede, da du var barn, og du kan se, hvad de koster i dag.
[Henrik] Men udbuddet af svinekød har været alt for stort, og derfor vil verdensmarkedet ikke betale særlig meget for svin.
[Henrik] Der er simpelthen for mange sælgere.
[Henrik] Og Danmark har per indbygger den største eksport af svin, praktisk talt det eneste produkt, der ikke har set en pristigning i 40 år.
[Henrik] Og derfor har politikere op gennem årtierne været…
[Henrik] tvunget til at tillade dyremishandling og så samle en masse regninger op og give en masse tilladelse til at udbygge svinestal.
[Henrik] Fordi at skulle der tjenes bare en lille smule for svineeksportørerne, så skulle der altså bare produceres mange svin med få medarbejdere og uden så meget regulering.
[Henrik] Det har så også medført, at svineeksporten har måttet spekulere mere og mere i landbrugsstøtte på svinefoder, støtte til forskning, så man kan opføde svin hurtigere med mindre foder, på mindre plads, større kul osv. Alt det her, der gør, at dyrevelfærden er faldet ud over kløsten.
[Henrik] investere i lobbyisme, støtte til afsætning osv. Så når svineeksporten for eksempel får lov til at udnytte de her kulturudvekslingsordninger for at trække en masse afrikanere til Danmark, så de kan bo og arbejde på svinefarmene til meget lavt løn, eller de ødelægger miljøet og tørrer regninger på dig eller mishandler dyrene, så tillader vores politikere det kun, fordi man har satset på et produkt, som der ikke er nogen økonomi i.
[Henrik] Og det er forklaringen på, hvorfor der…
Intet bliver gjort.
[Henrik] Jeg forstår godt, at du tænker, det kan ikke passe, at der er en skandal her, og en skandal der, og en skandal der, men det er fordi, at hver enkelt af de her punkter, om det er dødelighed, eller plads, eller døde farvande, eller hvad det nu er, det koster lidt at fikse de her skandaler, og pengene, de er der bare ikke, medmindre at skatteøderen betaler.
[Henrik] Og her efter 40 år, så er det nok ved at være tid til, at vi erkender, at den her priskrig på svinekød, den er lidt også godt og grundigt nede af en blind vej, som der ikke er nogen af os, der kan kende os selv i.
[Henrik] Og det er nok også på tide, vi erkender, at svinekød, det var ikke så smart at investere milliarder i.
[Henrik] Heldigvis, så har den her lave pris på svinekød så også gjort, at det reelt ikke har nogen som helst betydning for vores samlede eksport af varer og tjenestydelser.
[Henrik] Der er i dag store danske virksomheder, som eksporterer for flere gange så meget som alle tusind svineeksportører til sammen i kroner og ører.
[Henrik] Til gengæld så fylder de her videnstunge virksomheder ikke hele landet med gyldemarker.
[Henrik] De favorerer ikke vandløb på det her niveau, og de mishandler ikke dyrene.
[Henrik] Så måske det var på tide, at vi investerede der i stedet, og så accepterede, at det var en fejl at investere i svin.
[Henrik] Og så må dem, der har investeret deres egne penge i svin, de må æde tabet, som alle vi andre gør, når vi sætter sig på de forkerte aktier eller den forkerte virksomhed.
[Henrik] Og det er derfor, der er så mange skandaler.
[Henrik] Det er fordi, man kan ikke løse dem, når man skal pålægge dig i regningen.
[Henrik] Og så er det nemmere bare at sige, at så er mishandler dyrene, og så er favoreret miljøet, og så
Så gør det.
[Henrik] Hæld gift i drikkevandet.
[Henrik] Regningen kommer først om 10 år.
[Henrik] Men nu er regningen her, og du har fået den.
[Henrik] Kunne man tænke, det skulle laves om?