Hvor meget vil du tabe på svineeksport, før du har fået nok?
Transcript
[Henrik] Det mest velkendte bias i adfærdsøkonomi er at smide gode penge efter dårlige penge.
[Henrik] Lad os lige smide lidt økonomisk teori efter de borgerlige.
[Henrik] Alt i menneskelig pløjer kongeriet op og hælder gylde og gift ud over landskabet for at fodre svin, så sejler prisen på svinekød på verdensmarkedet.
[Henrik] Produktionen af svin i Spanien, Polen og Kina vokser med godt 5% om året, og Kina er på vej til at være netto eksportør af svinekød, så det marked lukker nu.
[Henrik] Udbuddet af svinekød er enormt, og verdensmarkedet er satureret ud over alle grænser.
[Henrik] Vi står og sælger karameller til indskolingen på sidste skoledag, hvor alle har lommerne fulde.
[Henrik] Og der er en ny cap, en Common Agriculture Policy, på vej fra EU, som kommer til at presse svineeksporten yderligere i Danmark, fordi den søger at imødekomme de her udfordringer med store selskaber, der opkøber små landbrug.
[Henrik] Danmark kunne måske i fremtiden drifte en lille niche, hvor vi kan sælge noget genetik til andre lande, som også vil mishandle dyrene på samme måde, som vi gør med de her avlsprodukter.
[Henrik] Men at avle svinene ind i landet her, det er en dødsejler.
[Henrik] Og skal vi være med i den her priskrig på kødet, så skal der yderligere investeres milliarder i svin.
[Henrik] I økonomi har man et begreb, der hedder sunkende omkostninger.
[Henrik] Nogle gange, eller altid, skal man objektivt se på den situation, man er i, og så uagtet af tidligere investeringer, sunkende omkostninger træffe en rationel beslutning.
[Henrik] Du har investeret millioner i at udvikle et produkt, der viser sig at være håbløst.
[Henrik] Men du fortsætter at investere dine sidste penge for at redde de millioner, som du allerede har investeret, og så ender du med at miste alt.
[Henrik] Det er ikke rationel adfærd, men det er menneskelig adfærd, og derfor er det også så centralt i den økonomiske teori.
[Henrik] Det er nødvendigt at advare i lagerbøgerne, fordi det her bias er menneskeligt.
[Henrik] Det er svært at erkende, at bilen skal skråttes, hvis man gennem de sidste par år har brugt en formue på at fikse gearkassen og styretøjet osv.
[Henrik] Men nu står vi altså med en svineeksport, hvor koblingen, gearkassen, styretøjet og ledningsnettet, det er stykker.
[Henrik] Men på trods af, at vi har væltet penge ned i den her skrammelkasse, så giver det ikke nogen mening at fortsætte på at reparere den.
[Henrik] Den økonomiske teori, som de borgerlige elsker, den foreskriver, at vi stopper med at pumpe penge ned i det her dårlige projekt, hvis ikke vi kan redegøre for fremtidsprospektet i det.
[Henrik] Og det er bare økonomien.
[Henrik] Dertil så smadrer det vores land fra køs til køs og laver alle de svin.
[Henrik] Så…
[Henrik] Er det for den almindelige danske skatteborger værd at investere så mange skattekroner i svin og oprydningen efter svin fremadrettet, med alt hvad der følger?
[Henrik] Det er det centrale spørgsmål i den her debat, og der er ingen i det her land, der formår at redegøre rationelt for, at det giver mening at fortsætte de her enorme årlige investeringer i støtte og oprydningen.
[Henrik] For slet ikke at tale om de tjener, som det påfører borgerne.
[Henrik] Og vi behøver ikke forklare borgerlige, hvad sungende omkostninger er.
[Henrik] Det ved I.
[Henrik] Men vi skal nok lige minde om, at det også for borgerlige er menneskeligt at forfalde til det her bias.
[Henrik] Klar syn nu.
[Henrik] Stop op og se på det her rationelt.
[Henrik] Og så ignorer de sungende omkostninger, som rationelt økonomisk teori foreskriver.
[Henrik] Hvad er prospektet i den her industri over de næste 10 år med den her svinenotering?
[Henrik] Se på vores land.
[Henrik] Se på dine landsmænd.
[Henrik] Hvad er vi bedst tjent med?
[Henrik] Og hvis svaret er, at det ikke er 30 millioner svin om året i det her lille skrøbelige vandland, så spis din blyant og find partiprogrammet frem, og så redefinere den borgerlige vision for landdistrikterne.
[Henrik] Hvis du som borgerlig er økonomisk ansvarlig, og det er ikke bare noget, du siger, så walk the talk.
[Henrik] Tak fordi du ser med.