FUD Wiki
Kilde

2026-06-04-DZK46TFAaj9

Postet: 4. juni 2026 kl. 16.11 reel 0 likes 0 kommentarer Se på Instagram ↗

Hvor meget vil du tabe på svineeksport, før du har fået nok?

Transcript

[Jeppe Blok] Men du har blandt andet en Instagram-side, hvor du lagde en video op i forbindelse med regeringsgrundlaget og gennemgik mange af de ting.
[Jeppe Blok] Du slog meget hårdt ned på de ting, der stod omkring grise og dyrevelfærd osv.
[Jeppe Blok] Hvad er det, du er så fortorskningsfuld ved, når det kommer til det, når du læser regeringsgrundlaget?
[Henrik Windfeldt] Altså mere end regeringsgrundlaget, så er jeg fortrøstningsfuld ved, at der er en bred skar af den danske befolkning, der simpelthen ikke vil finde sig i det her mere.
[Henrik Windfeldt] At vores land bliver ødelagt, at dyrne bliver mishandlet.
[Henrik Windfeldt] Og det, som jeg sådan overordnet taler om, det er sådan en video, hvor jeg gennemgår alt, der har med krise at gøre i det regeringsgrundlag her.
[Henrik Windfeldt] Det, jeg sådan overordnet taler om i den video her, det er, at vi danskere, os danske befolkning, vi fylder ca. 15% af det danske areal med vores matrikler og vores veje osv. Og uden for de her, der fylder det, og der kan ikke være natur.
[Henrik Windfeldt] Uden for de her 15%, der er der så et kæmpestort område, cirka 3,5 millioner hektar, og der skal vi beslutte, hvad skal der ske med det.
[Henrik Windfeldt] De sidste mange år, der har vi brugt det til at opfede svin, som vi har solgt til andre lande, og det har været en dundrende underskudsforretning.
[Henrik Windfeldt] Og nu kommer der så en masse danskere herunder mig selv og siger…
[Henrik Windfeldt] Hvad søren er det, vi gør det her for?
[Henrik Windfeldt] Hvorfor er det, vi pløjer vores land op fra øst til vest og hælder gifte ud i vandet og pesticider, der skal til for, at de her afgrøder kan vokse så hurtigt, at der ikke kommer sygdom i mig?
[Henrik Windfeldt] Alle de her udfordringer, der bliver snakket om.
[Henrik Windfeldt] Det, vi har efterspurgt i vores projekt de sidste ni måneder, det er, er der ikke en eller anden, der lige kan stille sig op på kassen og så forklare os alle sammen, hvorfor gør vi det her?
[Henrik Windfeldt] Gavner det os danskere at have den her eksorbitant store svineproduktion?
[Henrik Windfeldt] Et argument, man kunne have, det var, at vi skovlede nogle penge på det.
[Henrik Windfeldt] Det var et nordisk eventyr.
[Henrik Windfeldt] Men svinenoteringen, den sejler, og det har den gjort siden slutningen af 70’erne.
[Henrik Windfeldt] Der er ikke nogen penge at tjene i den her industri.
[Henrik Windfeldt] Så hvorfor skal vi være det land på kontinentet, der har mindst natur, og den natur, vi har, er den dårligste?
[Henrik Windfeldt] Fordi når de siger, at vi vil lukke landbruget, det er sådan en stråmand, for det er ikke det, vi vil.
[Henrik Windfeldt] Vi vil bare gerne have, at det danske landbrug kommer til at ligne andres landbrug noget mere.
[Henrik Windfeldt] Så hvis man er ude i landdistrikterne, så er det ikke kornmark og svinefråder fra øst til vest, der er pløjet op.
[Henrik Windfeldt] Så er det stisystemer og badesøer, og går man ud for sine matrikelser, kan man hygge sig og nyde naturen, fordi vi har jo mulighed for…
[Henrik Windfeldt] på resten af det her areal, hvor der ikke er veje og matrikler osv., og have en masse af det, der hedder økosystemservices.
[Henrik Windfeldt] Og det er jo altså rent drikkevand og rekreation, naturoplevelser.
[Henrik Windfeldt] Naturen har også en meget stærk selvrensende effekt, hvis vi lærer den gøre det, hvis vi ikke pøser gylde ud over den fra øst til vest.
[Henrik Windfeldt] Og det, som vi spørger, herunder også Franciske, måske den, der har spurgt allermest om det her i valgkampen inde på Christiansborg, det er, hvad søren er det, vi gør det her for?
[Henrik Windfeldt] Og vi har jo bare konstateret nu her, langt ind i det her arbejde, at der står stadig ikke nogen op på kassen og forklarer os, hvorfor det er, vi gør det her.
[Henrik Windfeldt] Og så siger vi, jamen så lad os
[Jeppe Blok] med det.
[Jeppe Blok] Hvorfor er det, at bl.a. sådan noget som Hale-kopering, forberedt mod det, som jeg vidste allerede er der via EU, det skal indføres i 2030, et forberedt mod ekstrem afl i 2035.
[Jeppe Blok] Hvorfor kommer det til at hjælpe på den vision, som du har?
[Henrik Windfeldt] Det er fordi, at igennem årene, der har vi haft en idé om, eller Fødevareministeriet, landbruget, landbrug og fødevare, har jo investeret rigtig mange penge i lobbyisme, og opbeviser sig alle sammen om, at vi er et landbrugsland, det skal vi være stolt af, og det er meget vigtigt for kongeriet, at vi opretholder den her konkurrenceposition på det internationale marked for svinekød.
[Henrik Windfeldt] Og fordi vi har skulle opretholde den her konkurrenceposition, så…
[Henrik Windfeldt] Hver gang man har ville kigge på, i øvrigt, de her ting, der står i regeringsmålet, hvilket er jo lidt mærkeligt, at de har været ulovlige i rigtig lang tid, og nu sætter vi så en dato for, hvornår vi forventer, at man så vil overholde den lov, som har været der i en evighed.
[Henrik Windfeldt] Ekstremt aflyvet, også ulovligt.
[Henrik Windfeldt] Men det har man gjort, fordi man har ville beskytte den her konkurrenceposition.
[Henrik Windfeldt] Altså landbruget har med rette, og det er ikke helt landbruget, vi vil lukke, det er svineeksport, de fleste snakker om.
[Henrik Windfeldt] Landbruget har med rette været inde og sige, hvis I gør det her, og det kommer de også til at sige nu, og det gør de jo også i alle medier i øjeblik
[Henrik Windfeldt] så kan vi ikke længere konkurrere på det her internationale marked for svinekød.
[Henrik Windfeldt] Og derfor har man sagt, okay, så får I lidt længere tid, eller frivillige aftaler.
[Henrik Windfeldt] Og nu er vi kommet frem til en erkendelse, allermest inde i magtens centrum, men også i den brede befolkning.
[Henrik Windfeldt] Hvad er det overhovedet, vi opretholder den her konkurrenceposition for?
[Henrik Windfeldt] Altså, hvorfor lever vi ikke bare de svin, som vi selv kan spise, og så lever af det, som vi i øvrigt lever af i forvejen, som er at eksportere medicin og industrimaskiner og olie og videnservær og tjenestydelser og alt sådan noget, som jo er 99% af eksporten, og som er det, Danmark driftes på.
[Henrik Windfeldt] Hvorfor er det, at vi bruger hele vores areal på at opretholde den her konkurrencejævning på svinekød?
[Henrik Windfeldt] Og indtil der kommer en, og det kommer der ikke, for der er ikke noget godt argument for det, indtil der kommer en og fortæller os alle sammen, hvorfor det er en god idé, så vil den her modvilje mod det her svineeksport, den vil bare vokse og vokse
[Jeppe Blok] Altså, det kan jo være, at vi har et godt afmoderargument for dig, Jeppe Blok.
[Jeppe Blok] Du er stadig med os og tilbage på telefonen.
[Jeppe Blok] Tak for det, formand for Danske Svineproducenter.
[Jeppe Blok] Hvad siger du til det, som Henrik Windfeldt siger?
[Jeppe Blok] Kan du komme med et godt argument?
[Jeppe Blok] Hvorfor gør vi det?
[Franciske] Årh, ikke da jeg kan overbevise Henrik.
[Franciske] Nej, det er måske også for meget for langt, Jeppe.
[Franciske] Men mindre kan du måske gøre det.
[Franciske] Jamen, det ved jeg ikke.
[Franciske] Altså, det er jo ikke… Henrik, han kører jo i sin rille, ikke?
[Franciske] Og jeg kører i min.
[Franciske] Og Henrik tror på det, jeg tror på.
[Franciske] Og jeg tror på…
[Franciske] på det, jeg tror på.
[Franciske] Altså, det er jo sådan, det er.
[Franciske] Jeg synes jo også, det er det fede ved, at vi ikke behøver at være enige.
[Franciske] Men jeg er jo denne vej langt fra enig.
[Franciske] Men det er jo øjnene, der ser.
[Franciske] Hvis vi ønsker at se Danmark i vores osteklok, og hoppe ind i den, og så sige, hvad er syne, hvad er sind, altså det kan jeg ikke konkurrere med.
[Franciske] Altså, jeg lever i naturen, med naturen, afhængig af naturen.
[Franciske] Jeg synes selv, jeg har masser af natur, men man kan jo diskutere en masse ting, når jeg kigger ud over mine marker og hegn og skove og inge, at i naturen er en mark naturen.
[Franciske] Jeg kan i hvert fald sige…
[Franciske] Lige nu, der står alle vores marker i fuld drift, og det vil sige, at du kommer aldrig længere end lige nu, indtil de optager mest muligt CO2, der er mulighed at hive koldstof i jorden.
[Franciske] Ja, og så forbruger vi det på at fodre nogle grise ind imellem, eller det kan også være, at vi bruger dem på at fodre nogle mennesker.
Det har nogle gange kost, at vi er her som individer.
[Franciske] Og jeg vil gerne kigge på klima på alt, globalt, og ikke i Osteplokket Danmark.
[Jeppe Blok] Men i en blog, der er jo…