FUD Wiki
Kilde

2026-06-10-DZaihffjSOk

Postet: 10. juni 2026 kl. 18.02 reel 0 likes 0 kommentarer Se på Instagram ↗

Hvor meget vil du tabe på svineeksport, før du har fået nok?

Transcript

[Henrik] Og der er ikke nogen kompensation.
[Gæst] Kristiansborg rykker til Bornholm, så det gør jeg også.
[Gæst] Og det jeg arbejder på i øjeblikket, det er at få debatten tilbage på sporet omkring kompensation og ekspropriation.
[Gæst] Bygget landbrug, som har brugt hele deres liv på det her, og som lige nu står til at blive forødelagt deres liv, hvis de ikke får en ordentlig kompensationsordning.
[Gæst] Hvis afviklingen af svineeksporten skal være afhængig af det rådrum, vi kan finde i finansloven, så kommer vi aldrig af med den.
[Gæst] Og så er der jo et væld af gode liberale grunde til, at vi ikke skal kompensere et erhverv, som skulle have risikovurderet selv.
[Henrik] Som alle andre industrier i det her kongerige, så må man risikovurdere.
[Henrik] Hvis man pløjer landet op, og man skærer hjørnerne i lovgivningen, så må man forvente, at der kommer en dag, hvor danskerne ikke vil finde sig i det længere.
[Henrik] Når Leim og Voigt kører små el-løbjul ind i og smider dem alle steder i hele byen, så må de også risikovurdere at forvente, at der kommer på et tidspunkt en transportminister, som der gjorde og sagde…
[Henrik] Det er noget svineri, det der.
[Henrik] Det fylder for meget.
[Henrik] Så er det ikke sådan, at staten bliver pålagt at skulle købe de el-løbhjul, hvis de skal have lov til at regulere dem.
[Henrik] Der er bare kommet sådan en naturlov, at hver gang der bliver flyttet et komma i lovgivningen, der har med landbrug at gøre, så skal de kompenseres fuldt og helt.
[Henrik] Og det går ikke jo.
[Henrik] En anden undtagelse, vi har lavet, det er, at vi er ufrivillige underwriters.
[Henrik] Altså, vi forsikrer hele landbruget, så hver gang der er smitteudbrud, så skal de have driftstabserstatning osv. Og det er bare sådan en forsikringspolis, som danskerne har tegnet igen til svineeksporten.
[Henrik] Fordi hvis ikke vi gør det, så kan de ikke konkurrere
[Gæst] Skal vi kompensere, så kommer vi aldrig af med svineksporten, og det er heller ikke retfærdigt.